Volgers

donderdag 2 november 2017

Winters canvas (tutorial)

Hallo allemaal,

Bij Joy!Crafts is een nieuwe lijn met 3D pop-upstencils. Verschillende thema's waaronder een huisje.
Met dit stencil kun je een gewone pop-upkaart maken, zoals uitgelegd in dit filmpje.
6003/2015

Maar ik wil graag proberen om een stencil ook op een andere manier te verwerken, zodat je dus meer mogelijkheden hebt om het te gebruiken.
Daarom heb ik een winters tafereel gemaakt in een soort canvas boek.  De sneeuwheuvels heb ik gemaakt door wit cardstock met een scheurliniaal te gebruiken. Zo krijg je echt het idee van een berg met sneeuw.

Hieronder zal ik jullie stap-voor-stap uitleggen hoe ik dit gemaakt heb. Ga er maar even goed voor zitten en neem wat te drinken, want het zijn veel foto's.



Voor de basis heb ik 2 canvassen van 20x20 cm gebruikt (andere maten kunnen uiteraard ook).
Ik ben begonnen om eerst de binnenkant te bewerken. Het frame met de nietjes vind ik er niet zo netjes uit zien. Daarom wil ik dit beplakken met cardstock. Hiervoor heb ik bruin kraft gebruikt en heb ik de binnen- en buitenmaat opgemeten en een frame uit het kraft gesneden.

Dit frame plak je op de rand van je canvas. Ik doe dit met tackylijm, omdat dit goed hecht. Dubbelzijdig tape laat vaak los bij dit soort materialen, dus zorg voor een goed hechtende lijm.

Dan snij ik uit dessinpapier een frame wat 0,5 cm smaller is dan het kraft. Dit plak je bovenop het kraft.

De binnenkant heb ik ook beplakt met kraft en dessinpapier. Ik vond het wel mooi dat je nog een stukje van het canvas ziet. Hierdoor kon het precies het stuk kraft gebruiken wat ik over had nadat ik het frame had gesneden.

Dit doe je bij allebei de canvassen.

Aan de binnenkant heb ik het huisje verwerkt, zoals ie bedoeld is. Dus als "gewone" pop-up.
Ik heb hem uit kraft gesneden.


De zijkanten heb ik smaller gesneden, zodat ik ze later mooi weg kan werken met blaadjes en takjes.

Ik wil hem in de vouw van mijn boekwerk plakken. Daarom moet ik even goed opletten waar ik hem vast moet plakken. Ik heb dat even afgetekend aan de achterkant.

Plak hier nu stevig dubbelzijdig plakband, zoals tacky tape op.

Bevestig eerst 1 kant op het canvas. Zorg dat de vouwlijn in het midden precies in het midden tussen de 2 canvassen valt. Zo sluit ie straks mooi.

Plak daarna de andere helft vast.
Het ziet er dan zo uit.


Als je het mooi vind, kun je het huisje ook beplakken met dessinpapier.
Hiervoor stans je hem uit dessinpapier en knipt de delen die je nodig hebt los.


Daarna versier je de binnenkant verder met allerlei stansjes (of andere materialen die je mooi vindt).

Aan de voorkant wilde ik ook graag het huisje gebruiken, maar dan op een andere manier.
Hiervoor heb ik het huisje 2 keer uitgestanst en daarna uitgeknipt. Let wel goed op dat je aan de zijkant ervoor zorgt dat je een strook overhoudt als plakstrookjes. Let op dat je ook bij de hekjes een plakstrookje over laat.
Het dak heb ik weggeknipt. Dit maken we zo meteen zelf.

Plak het nu aan elkaar. Ook dit heb ik met tacky tape gedaan, zodat het goed vast zit.

Zo ziet het er dan van de bovenkant uit.

Voor het dakje heb  een strook dessinpapier gesneden van 8x4 cm (meet even goed na of dit de juiste maat is voor jouw huisje).
Aan de korte kant heb ik deze gerild op 0,5 cm aan beide zijden.
Aan de lange kant heb ik hem in het midden (op 4 cm gerild).

Knip nu in het midden tot aan de rillijn een hoekje er uit en bij de hoekjes knip je ongeveer 0,5 cm weg. Zo hangt het dakje mooi een stukje over het huisje.

Doe nu tacky tape op de plakstroken.

Plak het dak eerst zo in elkaar. Het heeft dan al de juiste vorm en zo krijg je het zo meteen makkelijker er tussen geplakt.

Plak het dakje nu tussen het huisje.

Hier zie je goed dat het een stukje er overheen hangt.
Het hekje plak ik aan beide zijden vast tegen het huisje.

Ik heb het nog een winters effect gegeven, maar dat is natuurlijk aan jezelf om te kijken of je dat mooi vind en afhankelijk van je thema.


Nu is het klaar om op je project te gaan.

Hieronder zal ik nog wat detailfoto's van de binnen- en buitenkant laten zien.

Het huisje aan de binnenkant met daar omheen takjes en blaadjes uit verschillende stanzen. Zo is meteen het overtollige kraft weggewerkt.

Boven het huisje heb ik nog een ster op bevestigd, zodat de canvassen hier ook aan elkaar zitten.
Later heb ik aan de buiten nog een strook over de zijkant geplakt voor extra stevigheid.

Wat sneeuwmannen van Mery's, bomen en een hert.

Dit is het huisje aan de voorkant.

De slee heb ik uit dessinpapier gesneden en daarna gemat op kraft.

Verschillende huisjes en bomen gestanst en die achter de sneeuwheuvels geplakt.

Natuurlijk de afdrukjes ook nog van dichtbij.
Ik heb beide Tilda's ingekleurd met Spectrum Noir markers en Copics.
Dit zijn de kleuren die ik heb gebruikt:
Huid: DP2-FS3-FS9-FS4-FS2-FS8
Haren: E59-E37-E35-E31
Kleding: R89-R85-R83-R81
Muts: VB3-VB2-VB1
Wanten: VB3-VB2-VB1
Sjaal: VB3-VB2-VB1-E44-E42-E41
Skies: E44-E42-E41

Huid: DP2-FS3-FS9-FS4-FS2-FS8
Haren: E59-E37-E35-E31
Muts: VB3-VB2-VB1
Trui: R89-R85-R83-R81-E44-E42-E41
Broek: E44-E42-E41
Schoenen: E49-E47-E44-E43-E41 
Wanten: VB3-VB2-VB1

Materialenlijst:
6002/0548 Snij-/embos/debosstencil – Dennenbomen
6002/0587 Snij-embosstencil – Bomen & huizen – eindeloos (2st)
6002/0680 Snijstencil – Kersttak en besjes
6002/0682 Snijstencil – Kerstboom met sneeuwvlokken
6002/0690 Snijstencil 3D – Rand sneeuwvlokken
6002/0775 Snij-embosstencil – Happy Holidays – Hulsttakjes
6002/0787 Snij-embos-debosstencil – Ster gevuld met swirls en blaadjes
6002/0952 Snij-embosstencils (3st) Mery’s sneeuwman
6002/2049 Cutting, embossing & debossing (2st) – Kerstrand/hert
6003/2015 Snij-embos-debosstencil – Pop-up – 3D Huis
6011/0538 Papierset Matching Colors Uni – Christmas
6011/0541 Papierset – Design Rustic Christmas
6200/0003 Scheurliniaal – fotorand
6500/0022 Foamtape 1,5mm 12mmx2m
6500/0033 Dubbelzijdig zelfklevende vellen A4
6500/0121 Tacky Tape 3 mm
6500/0122 Tacky Tape 6 mm
6500/0215 Tackylijm
8013/0024 Paper for cardmaking cardstock wit A4, 21x29,7cm
8089/0203 Kraft papier

  

9 opmerkingen:

  1. Supergaaf gemaakt en een heel duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige winterse creatie heb je ervan gemaakt Miranda. Mooie en goede uitleg ook.

    Groetjes, Astrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een werk. Maar wat mooi zeg! groetjes Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo liebe Miranda,
    wow, jetzt hat es mich glatt umgehauen. Wahnsinn was du für ein wunderschönes Kunstwerk geschaffen hast. Ich bin total begeistert von der Gestaltung. Ganz großes Kino kann ich da nur sagen.
    Hammerstark. Ganz liebe Grüße herzlichst Silvi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je canvas is echt prachtig Miranda, wat een goede uitleg ook, dank je wel.
    Lieve groetjes,Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat super mooi Miranda.
    Je blijft er naar kijken schitterend met dat dat huisje.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoekje. Ik vind het leuk als je een berichtje achterlaat.

Groetjes Miranda

Thanks for your visit. I would like it if you leave a comment.

Hugs Miranda